Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoledagens indhold

Ådalsskolen er en del af Kolding Kommunes skoler og har betegnelsen specialcenter. Størstedelen af skolens elever har en diagnose indenfor det autistiske spektrum og er henvist til skolen via Børne- og Uddannelsesforvaltningen under rådgivning fra PPR. På skolen har vi elever, der er alderssvarende fra 0.–9. klasse. 
 
Skolen er ikke som en helt almindelig folkeskole, der er en række ting, som gør skolen til noget særligt: 
 
 
Hverdagen 
 
Faglig læring 
 
På skolen følger eleverne i almindelighed folkeskolens læse– og fagplaner. Det vil sige, at eleverne som udgangspunkt har samme fag og samme timetal som i en almindelig folkeskole. Vi lægger vægt på, at eleverne opnår optimal skolefaglig udvikling, under hensynstagen til deres individuelle kompetencer og kvalifikationer. 
 
Samtidig er vi os bevidste, at eleverne kan have specifikke problematikker, som gør, at de ikke fuldt ud kan leve op til de faglige krav og at de kan have brug for at blive fritaget fra kravene indenfor de enkelte fag. Er der brug for dette, sker det altid i samarbejde med forældrene og efter drøftelse med eleverne (jvf. bek. 380 28/04/12). 
 
 
Specialpædagogisk indsats 
 
Igennem elevernes skoleforløb på Ådalsskolen skal eleverne forberedes til at kunne leve et selvstændigt liv, hvor de kan klare de mange udfordringer, som livet stiller. Det kan være transport, indkøb, kommunikation, brug af IT, at kunne færdes i sociale sammenhænge, at kunne være alene hjemme m.m. Mange af vores elever har udfordringer, som gør, at de har brug for særlig træning indenfor disse områder. Netop derfor anser vi det for vigtigt også at træne og udvikle elevernes kompetencer og færdigheder indenfor de ikke skolemæssige/fag - faglige områder. På Ådalsskolen har vi derfor fokus på udvikling af disse områder og vi tager gerne ud i det offentlige liv. 
 
Helhed 
 
På Ådalsskolen tilbyder vi et miljø, der er tilpasset elevernes kompetencer og funktionsmåder. Ved at tilpasse det pædagogiske miljø og kravene til elevernes færdigheder/kompetencer minimeres deres funktionsmæssige begrænsninger. Ved at træne, udvikle og sætte fokus på elevernes styrkeområder, udvikler de sig bedst – også indenfor de områder, hvor de har de største udfordringer. Det ændrer selvfølgelig ikke ved, at eleverne har behov for målrettet træning indenfor færdighedsområder, der ellers kan blokere for deres fremtidige uddannelsesmæssige, arbejdsmæssige, trivselsmæssige og sociale muligheder. Vi har derfor som mål at fokusere på ressourcer og potentialer uden at tabe problemerne af syne. 
 
På Ådalsskolen er eleven altid i centrum.